نحوه تولید روغن مایع مخلوط

نحوه تولید روغن مایع مخلوط

شاید این سؤال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که نحوه تولید روغن مایع مخلوط چگونه است؟ چرا که روغن مایع مخلوط جزو اقلامی است که به صورت روزانه توسط هر خانواری مورد استفاده قرار می گیرد پس منطقی است که افراد در این باره کنجکاو باشند. در واقع می توان چنین گفت که روغن مایع مخلوط نقش زیادی در پخت و پز دارد و نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان یک مواد پر مصرف محسوب می شود به طوریکه بدون آن نمی توان بسیاری از غذا ها را پخت، پس اینکه افراد در خصوص نحوه تولید آن کنجکاو باشند امری طبیعی است.

نحوه تولید روغن مایع مخلوط چگونه است؟

آشنایی با چگونگی تولید روغن مایع مخلوط می تواند بسیاری از سؤال های شما را به عنوان مصرف کننده ابهام زدایی کند. همانطور که گفته شد این نوع روغن به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرد، یعنی این امر طبیعی است که شما در نقش یک مصرف کننده بخواهید که درباره مواد مصرفی که هر روز از آن استفاده می کنید اطلاعاتی را کسب کنید.

از طرفی اگر قصد دارید که خط تولید مخلوط کانولا و ذرت را راه اندازی کنید بهتر است قبل از راه اندازی درباره آن اطلاعات مفیدی را به دست آورید، با این اوصاف به توضیحات زیر توجه کنید.

گرفتن ناخالصی های دانه های روغنی

قبل از آنکه دانه های روغنی وارد مرحله روغن گیری شوند باید ناخالصی های آن را جدا نمود. این مورد را نیز به یاد داشته باشید که اگر ناخالصی های دانه ها به درستی جدا نشوند در آخر کیفیت روغن را کاهش می دهند. منظور از ناخالصی های دانه های روغنی همان ساقه ها، برگ ها و الیاف شیمیایی دانه ها می باشد که اصطلاحا به آن ها ناخالصی های آلی می گویند. در طرف دیگر دانه های روغنی ناخالصی های معدنی نیز دارند که شامل خاک و فلز هستند که طبق اصول باید قبل از روغن گیری تمامی این ناخالصی ها گرفته شوند.

جدا سازی ناخالصی ها نیازمند دستگاه هایی‌ هستند تا فرایند جدا سازی را به نحو احسن انجام دهند. این تجهیزات و دستگاه ها شامل دستگاه غربال دانه ها، پوستگیر، خشک کن و اکسترودر می باشد. چنانچه در فکر راه اندازی خط تولید روغن مایع مخلوط هستید باید این دستگاه ها را به جهت جدا سازی ناخالصی های دانه های روغنی تهیه فرمائید. توجه داشته باشید که هر چقدر دستگاه ها باکیفیت تر باشند به همان اندازه عملکرد بهتری خواهند داشت.

پرس کردن و روغن گیری دانه ها

در دومین مرحله از نحوه تولید روغن مایع مخلوط با پرس کردن دانه ها و در نهایت روغن گیری آن ها روبرو هستیم. از نام گذاری این مرحله می توان حدس زد که در این مرحله دانه های روغنی را با استفاده از دستگاه های مخصوصی پرس می کنند تا در اثر فشار زیاد روغن آن ها گرفته شود. البته لازم به ذکر است که روغن گیری دانه ها به دو روش قابل انجام می باشد بدین گونه که در روش اول به صورت مکانیکی و در روش دوم با کمک حلال ها روغن را از دانه های روغنی استخراج می کنند.

در روش مکانیکی از دانه های روغنی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد روغن استخراج می شود و برای استخراج بقیه روغن موجود در دانه های روغنی از حلال ها بهره می برند. قدرت روغن گیری حلال ها بیشتر از روش مکانیکی می باشد چرا که آن ها بیش از ۹۵ درصد روغن موجود در دانه های روغنی را استخراج می کنند. از طرفی به یاد داشته باشید که بعضی از دانه ها مانند دانه های سویا تنها با کمک حلال ها روغن گیری می شوند.

پاک سازی و تصفیه روغن

در سومین مرحله با پاک سازی و تصفیه روغن ها سروکار داریم و این مرحله جزو مهم ترین مراحل نحوه تولید روغن مایع مخلوط می باشد. در واقع هدف از پاک سازی این است که اثر حلال ها از بین برود، البته بهتر است بدانید که در حدود ۹۰ درصد از حلال موجود در روغن ها تبخیر می گردند و تقریبا ۱۰ درصد از آن ها باقی می مانند و تنها به خاطر همین ۱۰ درصد باقی مانده باید روغن ها تصفیه و پاک سازی شوند.

در پروسه پاک سازی روغن مایع مخلوط بو، رنگ و تلخی روغن ها از بین می روند‌ به طوریکه اگر مرحله تصفیه صورت نگیرد و موارد ذکر شده در روغن باقی بماند، روغن قابل مصرف نخواهد بود پس این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرفی پاک سازی و تصفیه روغن به نوبه خود دارای مراحلی است که این مراحل شامل صمغ زدایی، از بین بردن اسید های چرب، بو زدایی و بی رنگ سازی می باشد.

بسته بندی روغن

در آخرین مرحله از خط تولید، روغن مایع مخلوط باید بسته بندی شود تا آماده ورود به بازار فروش گردد. در توصیفی دقیق تر باید گفت که روغن های مایع مخلوطی که در کارخانه تولید می شوند توسط دستگاه های مخصوصی با عنوان دستگاه های پر کن در بطری های تمیزی ریخته می شوند و در نهایت به منظور فروش و مصرف به بازار عرضه می گردند.

چه دستگاه هایی در تولید روغن مایع مخلوط به کار گرفته می شوند؟

دستگاه هایی که در خط تولید روغن مایع مخلوط مورد استفاده قرار می گیرند دستگاه هایی تخصصی هستند که در کلیه کارخانجات تولید روغن مایع مخلوط به کار گرفته می شوند، این دستگاه ها به شرح موارد زیر هستند:

دستگاه روغن گیری

می توان گفت که مهم ترین مرحله تولید روغن مایع مخلوط به مرحله روغن گیری آن مربوط می شود و دستگاهی هم که در این مرحله مورد استفاده قرار می گیرد بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که دستگاه های روغن گیری در انواع مختلفی تولید می شوند پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که کیفیت و کارکرد هر یک از آن ها در نحوه تولید روغن مایع مخلوط دخیل می باشند.

دستگاه روغن پر کن

همانگونه که از نام این دستگاه ها پیداست از آن ها برای پر کردن بطری های روغن مایع پلاستیکی یا شیشه ای به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می کنند. همچنین این دستگاه ها نیز به نوبه خود دارای انواع مختلفی هستند.

دستگاه جت پرینتر

پس از روغن گیری و بسته بندی روغن مایع مخلوط، باید اطلاعاتی را در خصوص محصول بر روی آن ها درج کنید. این اطلاعات شامل تاریخ تولید و انقضا، قیمت نهایی روغن، نام برند و شرکت تولیدی می باشد که به وسیله دستگاه جت پرینتر قابل اجرا است.

دستگاه شیرینگ پک

پس از آن که توسط دستگاه جت پرینتر اطلاعات محصول نوشته شد، حال نوبت آن است که این اطلاعات بر روی محصول قرار گیرد. بدین صورت که ابتدا دستگاه جت پرینتر اطلاعات را بر روی پلاستیکی می نویسد و سپس دستگاه شیرینگ پک آن را بر روی محصول قرار می دهد و به وسیله حرارتی آن را در جای خود ثابت نگه می دارد.

کلام آخر

در این مقاله درباره نحوه تولید روغن های مایع مخلوط توضیحاتی را برای شما شرح دادیم و در خصوص مراحل آن نیز بحث کردیم. از طرفی به دستگاه های مورد استفاده در این فرایند نیز اشاره ای داشتیم تا اگر در این باره سؤالی برای شما پیش آمده بود بتوانید به پاسخ مناسبی دست یابید.

شرکت توسکا محبوب ترین بین مصرف کننده های روغن مخلوط

همین الان سفارش دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید